Stress

Alle kan blive ramt af stress

  • Bliver du mobbet på din arbejdsplads eller i din skole?
  • Har du tankemylder, svært ved at huske eller koncentrere dig?
  • Bliver du let ked af det og svinger din vægt som en yoyo?

Det kan være, hvis du fx har været gennem en skilsmisse, har haft for mange og uoverskuelige opgaver i længere tid, og din krop reagerer underligt ude af kontrol, så kan det være den er stresset.

Du skal vide, at stress ikke er en kronisk lidelse. Jo før du ændrer de mønstre, der ikke er gode for dig, desto hurtigere får du det bedre. Det kan du få hjælp til hos mig.

Du kan skrive til mig, eller ringe på 2088 0938. Vi begynder med en indledende snak og fortsætter kun terapien, hvis du er tryg ved mig.

Hvordan arbejder du med stress?

Som stressramt kan selv de mindste gøremål virke uoverskuelige, og det bliver svært for dig at planlægge. Og ja, det kan tage en hel dag at tømme en opvaskemaskine. Det er min erfaring, at du som stressramt kan opleve, at din partner ikke forstår, hvorfor du reagerer, som du gør.

For at undgå konflikter er det vigtigt at få talt sammen og få en forståelse for hvilke spor, lidelsen efterlader. Det er også vigtigt for jer, at afstemme jeres forventninger til hinanden i parforholdet, hvis den ene er stresset.

Måske skal du prioritere anderledes og tage dit liv op til overvejelse, så du ikke ender samme sted igen. Når du først er ramt af stress, er der større risiko for at du bliver ramt igen. Du bliver på en måde allergisk overfor pres i livet, og dit nervesystem er særligt sensitivt. Det er vigtigt, at du bliver opmærksom på stresstilstanden i tide. I yderste konsekvens kan du få en stressrelateret hjerneskade eller en depression udløst af stress.

Kort sagt:

Fortsætter du, som du plejer, får du det, du plejer. Det er ingen skam at få stress, men det er en skam ikke at gøre noget ved lidelsen.

Vil du gøre noget ved din stress og genvinde kontrollen over dit liv? Du får redskaberne hos mig – du skal bare skrive eller ringe på 2088 0938. Så har du allerede taget det første skridt på vejen mod at slippe af med din stress.

Hvad gør stresslidelsen ved dig?

Angst kan være en følgesvend til stresslidelsen (læs mere om angst her), fordi stress kan give hjertebanken, synsforstyrrelser og anfald, hvor du besvimer. De samme symptomer kan forveksles med f.eks. hjerteproblemer eller en svulst i hjernen.

Stress påvirker din hjerne

Det betyder, at du både kemisk og neurologisk er i ubalance. Din krop oplever det øgede pres som farligt og/eller livstruende. Derfor gør dit nervesystem kroppen klar til kamp eller flugt ved at fylde den med adrenalin og kortisol. Begge dele er uundværlige, hvis du bliver truet på livet og skal bevæge dig. Men de samme ting er uhensigtsmæssige, hvis du har et stillesiddende arbejde og en hverdag, der gør det svært at slippe af med disse hormoner igen.

Er du påvirker af adrenalin og kortisol i længere tid, kan du få smerter i de store muskelgrupper. Kvinder får typisk ondt i maven, mens mænd får ondt i brystet, skuldre og overarme. Stress påvirker nattesøvnen negativt. Nogle kan ikke falde i søvn. Andre vågner ofte i løbet af natten.

Men du er ikke stresset, hvis …

Stress er i dag et ord, der bruges i flæng. Skal du have middagsgæster eller nå mange ting på én dag, har du ikke stress. Så har du travlt. Det har vi alle en gang imellem – og det er der ikke noget galt med.

Stress er en belastningsreaktion der udløses efter en periode på over tre måneder med pres på flere områder. Det er en reaktion på, at mængden af opgaver ikke matcher den tid eller det overskud, du har til dem. Og heldigvis skal der i langt de fleste tilfælde noget mere end et middagsselskab eller en eksamen til at udløse en sådan belastningsreaktion.

 

mette kroier om stress pga mobning på arbejdspladsen

Mobning på arbejdspladsen kan forårsage stress

Måske kan situationer på arbejdspladsen have dårlig indflydelse på din trivsel. Dårlig ledelse og mobbelignende situationer kan føre til stress.

Jeg har prøvet det selv. Du kan læse min artikel i ‘Ledelse i udvikling’